نقشه سایت|تماس با ما|صفحه اصلی
سال نود و هشت «سال رونق تولید»
دوشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٨

کلیات طرح

معرفی کلی طرح راه آهن میانه – اردبیل

 

مشخصات کلی:

شماره طبقه بندی و عنوان طرح:

40701017 –احداث راه آهن میانه- اردبیل

دستگاه اجرائی: شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

دستگاه بهره بردار: وزارت راه و شهرسازی-شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

سال شروع: 1384

زمان اتمام: 99/11/22

مهندسان مشاور طرح:

شرکت های مهندسین مشاور : پاسیلو-تردد راه-نوی-ایران استن-اتحاد راه-فربر

شرکت های پیمانکار طرح:

جهاد نصر کرمانشاه-توسار-کندوان پارس-جهاد نصر حمزه-موسسه عمران نینوا-فزایند-ویسا-سامان محیط-ترانشه پل راه

اهداف طرح:

-ارتباط استان اردبیل با شبکه ریلی کشور و خطوط ریل بین المللی

-افزایش مراودات اقتصادی بین استان اردبیل و سایر استانهای کشور و بازارهای جهانی

-ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی روان و گسترش شبکه ریلی کشور با ایمنی و سرعت بالا جهت توسعه استان اردبیل در بخش های مختلف

-ضرورت ایجاد سیستم حمل و نقل ارزان و مناسب جهت حمل مسافر و کالاهای تولیدی در استان اردبیل و حمل مواد اولیه از بنادر و گمرکات به داخل استان

-صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش خسارات و استهلاک ناوگان حمل و نقل کشور و حفظ محیط زیست

 

کلیات طرح راه آهن میانه-اردبیل

 

مسیر راه آهن میانه- اردبیل به طول 175 کیلومتر شامل 12 قطعه  اجرائی ؛ از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز و تدریجا وارد منطقه کوهستانی می گردد.سپس با رعایت حریم دریاچه سد از حاشیه محل سد شهریار عبور کرده و در موازات رودخانه و دره قزل اوزن به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگواره چای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر به موازات جاده اردبیل- کورائیم وارد شهر اردبیل می  گردد.

عملیات راه آهن اردبیل از سال 1384 آغاز و پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل محور تاکنون حدود 66.34 درصد می باشد.این طرح شامل دو پروژه میانه- فیروزآباد و فیروزآباد-اردبیل است که میانه – فیروزآباد به طول 79 کیلومتر با شامل 8 قطعه و پروژه فیروزآباد –اردبیل به طول 96 کیلومتر شامل 4 قطعه می باشد.

پیشرفت کل محور با لحاظ عملیات روسازی(شامل بالاست,ریل گذاری,علائم و ارتباطات) و ساختمان ایستگاه ها تا نیمه دوم سال 96 در حدود 43.3 بوده است.

 

 

جدول مشخصات فنی و حجم عملیات کلی بخش زیرسازی خط آهن اردبیل- میانه

 

پیشرفت فیزیکی

طول /حجم

تعداد

نوع فعالیت

ردیف

لاینینگ

حفاری

23814

61 دستگاه

تونل ها

1

42/39 درصد

9/67درصد

71/42 درصد

4023

31 دستگاه

پل بزرگ

2

81 درصد

36 میلیون متر مکعب

خاکبرداری

3

67 درصد

8 میلیون متر مکعب

خاکریزی

4

56 درصد

1.1 میلیون متر مکعب

بتن ریزی و بنایی

5

34/66 درصد

زیرسازی

پیشرفت فیزیکی کل

31 درصد

ساختمان و ایستگاه

 

یکی از برنامه های اساسی استاندار اردبیل برای توسعه زیرساخت های استان اتمام و بهره برداری از این طرح مهم ظرف 3 سال آتی در ایام الله دهه فجر سال 99 می باشد.

در این راستا با برگزاری جلسات کارشناسی با وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونت های مربوطه  پروژه  راه آهن میانه – اردبیل جزء چند پروژه اولویت دار ریلی کشور قرار گرفته و با بازبینی و اصلاح برنامه های زمانبندی پروژه و تقویت شرکت های مجری و دستگاه نظارت و بر اساس صورتجلسه منعقده فی مابین استاندار اردبیل و شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مقرر گردیده است این طرح در تاریخ 99/11/22 به بهره برداری برسد.

از نظر مالی از ابتدای پروژه در سال 84 تا پایان سال 96 مجموعا 5194 میلیارد ریال به این طرح اختصاص داشته که  2421 میلیارد ریال آن تا سال 92 و 2010میلیارد ریال آن ظرف 4 سال اخیر بوده است و جهت تکمیل و راه اندازی بر اساس فهرست بهاء جدید 11500 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.

جهت تامین مالی پروژه  علاوه بر جذب بیش از 115 درصدی اعتبار مصوب سال 96 در قالب ردیف بودجه سال 97 مبلغ 1050 میلیارد ریال و از محل اعتبارات در اختیار نمایندگان حوزه انتخابیه اردبیل,نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی 300 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

همچنین با پیگیری استاندار اردبیل و موافقت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مقرر گردید مبالغی از منابع در اختیار این سازمان هم به طرح اختصاص یابد که در مرحله اول مبلغ   220 میلیارد ریال پرداخت گردیده و مدیریت استان به دنبال جذب مبالغ بیشتر می باشد.

علاوه بر اعتبارات مصوب در قالب قانون بودجه سالانه, برای تامین هزینه لازم جهت خرید تجهیزات مورد نیاز برای روسازی با موافقت کمیته اقتصادی دولت و تصویب هیئت عامل صندوق توسعه ملی مقرر گردیده است تا سقف 450 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار پیمانکار مجری روسازی طرح قرار گیرد. بانک ملی به عنوان بانک عامل جهت اعطای تسهیلات در نظر گرفته شده و مقرر گردیده است ظرف سال جاری حداقل معادل ارزی 2500 میلیارد ریال در پروژه جذب گردد.

همچنین طبق توافق نامه  مناقصه عملیات اجرایی ایستگاه ها و ابنیه فنی مورد نیاز طرح در سال 98  آغاز خواهد شد.

 

جدول تخصیص اعتبارات به طرح راه آهن در قالب بودجه های سالانه از سال 84 تا 96

درصد پیشرفت تجمعی

درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی

مبلغ تخصیصی (میلیارد ریال)

سال

38%

38%

2421

1392-1384

66.3%

28.3%

2010

1396-1392

 

 

تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به استانداری استان اردبیل می باشد. تاریخ آخرین به روز رسانی:دوشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٨
دوشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٨